sobota, února 28, 2009

Přechylovat či nepřechylovat - to je, oč tu běží...

Ještě se mi nechce spát a tak jsem se rozhodl, že využiju tohohle extra času a vrátim se k něčemu, co mě dneska opravdu zaujalo. K obědu jsem si dnes zasejc jednou koupil své oblíbené "Lidovky" a ačkoli je obyčejně celé prolistuji a pak se vracím k článkům, které mne zaujaly, dnes jsem udělal vyjímku. Zaujal mě totiž titulek jednoho z článků na titulce, který hlásal:

"KOMENTÁTORKA ČT DOSATALA VYHAZOV. NEPŘECHYLOVALA"

Absurdní. To byla první myšlenka, která mi přišla na mysl a tak jsem se pustil do čtení. V článku jsem se dozvěděl o,pro mne neznámé, bývalé profi běžkyni na lyžích a současné komentátorce téhož na mistroství světa v Liberci, která opravdu dostala padáka kvůli své češtině. Některým lidem prostě vadilo, že při komentování závodu nepřechyluje (tj. nepřidává -ová) ke jménům závodnic, což byl dle jejich názoru takový nedostatek, že ji z komentování nakonec stáhli !!!

Jelikož to v článku nebylo blíže specifikováno, napadlo mě, že možná nepřechylovala některá jména pokrokových závodnic, které si jméno nechaly zkrátit. Pak bych to možná chápal. Opak je ale pravdou, protože v jiném článku setomuto blíže věnuje další z novinářů a uvádí věc do souvislostí. Jádrem celé "kauzy" je totiž nepřechylování jmen zahraničních závodnic, což nás vrací opět ad absurdum.

Proč by někdo měl vyžadovat, aby se zahraničním závodnicím upravovala jména tak, aby to českému uchu znělo libě, když v současnosti není problém narazit v česku např. na Petru Novák, Moniku Koníček nebo hybridní příjmení typu Konvalinka Průšová.

Navíc některá jména po přechýlení nejsou ani trochu libozvučná, viz. Angeline Jolieová či Christina Aguilerová, navíc je to dle mého názoru i komolení těch jmen, takže mi to jako důvod pro vyhazov přijde opravdu zarážející!!!

Tím končím svůj první a nejspíš i poslední vstup do oblasti své mateřštiny, ikdyž nakonec mi z toho všeho vyplývá i závěrečná (doufám, že ne pouze řečnická) otázka:

"Tak přechylovat jména zahraničních osobností ženského pohlaví nebo nepřechylovat jména zahraničních osobností ženského pohlaví ???

4 komentáře:

Pavlí Ká řekl(a)...

Rozhodně nepřechylovat. Je to sice síla zvyku, ale Angelina Jolieová vskutku nezní nijak libozvučně. Asi jako Pavlína Košťák nebo Milan Košťáková, což sem jednou napsala do svý žákovský jako jméno otce... promiň, tati.
A navíc, ony se přece nejmenujou JolieOVÁ, RowlingOVÁ nebo BarrymoreOVÁ!

J-Lo řekl(a)...

Nechal bych to tak, že komu to zní dobře tak, ať to říká tak, komu onak, onak, neboť je to tak či onak vuřt, a to, že to občas tak tropí kakofony, neznamená, že to onak je špatně. Jsou i zapeklitější věci, jako třeba skloňování Alexandra Dumase, Viktora Hugona (nebo Huga?:) a dalších... A když se vrátím ke komentátorce; jestli ji nadřízenej vyhodil, má prostě jinej názor než ona a je v pozici šéfa... Nic víc bych za tím nehledal, tak to v životě chodí a pro ni je to šance dostet se někam jinam, vejš a dál;) A to jí taky přeju, protože mě její komentář nijak neurazil.

M. Z. řekl(a)...

Děkuju za komentáře! Pod ten Pavlíninej bych se klíďo podepsal :)
No u kolegy je to poněkud obtížnější, ale vlastně jsem nic jiného nečekal. Osobně si nemyslím, že je to vuřt, protože jméno je jméno a mi bychom se konečně měli naučit respektovat jejich formu.
Nejsem lingvista, ale naštěstí mám ještě jeden argument - ikdyž ne z vlastní hlavy. V tom druhým článku, kterej stejně jako já rozebírá tuhle "kauzu," je totiž uvedenej ještě jeden příklad :)
Předesílám, že jsem o tom neměl vůbec ponětí, ale autor zdá se ví a připomíná islandská ženská příjmení. Ta už v sobě totiž mají připojenou ženskou koncovku - dóttir, kterou Češi automaticky přechylují na -dóttirová a ženský prvek v příjmení tak nesmyslně zdvojují a příjmení komolí...
Možná to oné komentátorce dává možnost jít jinam a vejš a dál, ale mělo by se tak dít na základě jejího rozhodnutí a ne zásahem jiného člověka...

J-Lo řekl(a)...

Myslím, že zásah šéfa do kariéry svýho podřízenýho je to, na čem tahle civilizace pořád ještě stojí;) Až bude Zuzka Kocumová vytvářet svůj tým, taky bude ráda, když jí do její práce nebude nidko mluvit, maximálně radit.
A o přechylování: mě nevadí ti, co nepřechylujou... a počítám, že jim nebude vadit, když si budu psát kromě Brigitte Bardot i o Sophii Lorenový, protože se mi její jméno tak líbí víc;) Narodil jsem se v přechylovací generaci, a tak jako chápu, že pro vás už může být kancléř Anděl Merkel, pro mě to ještě pořád Andělka Markelová... nebo Merkelů? na tom bychom se mohli shodnout, Sophia Lorenů, Brigitte Bardotů a třeba i Pája a Milan Košťáků - vyhneme se tím plně problémům s genderem:-D