středa, srpna 02, 2006

Univerzální osobnost...

Po menší odmlce jsem opět zpátky s novým příspěvkem. Tentokrát bych se rád trochu zamyslel nad věcí, která mě poslední dobou dost často zaměstnává a sice myšlenka jak dosáhnout řekněme vyšší úrovně vědění. Nejspíš vás teď napadne, že asi "roupama" nevim co dělat, ale faktem je, že je to pro mě v současnosti jedno z klíčových témat k přemýšlení...

Vždycky jsem obdivoval velké myslitele, filosofy, vědce i umělce, ale o univerzálnosti jsem začal uvažovat teprve nedávno. Paradoxne mě k tomuto "vznešenému" tématu nepřivedlo žádné osvícení či jiný akt poznání, ale četba dnes již celosvětově proslulé a hojně diskutované knihy ŠIFRA MISTRA LEONARDA (DA VINCIHO KÓD) od Dana Browna. Pravdou je, že mě tahle kniha velice zaujala a její děj pohltil, nicméně její největší přínos je, že ve mně probudila hlubší zájem o osobnost, která celým příběhem prostupuje - osobnost LEONARDA DA VINCI.

Musím říct, že mě Leonardova všestranost přímo fascinuje - nechápu, kde se v jednom člověku vzalo tolik talentu, schopností a znalostí, ať tak či onak, si takové osobnosti zaslouží náš obdiv! Já osobně bych se mu rád (v rámci svých omezených možností a hlavně schopností) přiblížil alespoň o krůček...

Otázkou je, zda-li je to vzhledem k velikosti dnešního světa a míře jeho poznání v rámci jednotlivých vědeckých oborů vůbec možné... Ať se mi to líbí nebo ne, logicky docházím k závěru, že nikoli aneb jak již v jedné české pohádce zpíval Jan Werich: " Ten dělá to a ten zas tohle - a všichni dohromady uděláme moc..." Faktem je, že by měl každý usilovat v prvé řadě o zvládnutí svého oboru, ale zárověň se přimlouvám, abychom se nezříkali všestranosti alespoň v rovině všeobecného přehledu nebo přinejmenším našich koníčků a zálib!

M. Z.

Žádné komentáře: