pátek, března 12, 2010

Úžasnej svět komiksů

Tak tohle téma už nosim v hlavě už tak dva tejdny, ale zatim jsem se nedostal k tomu, abych to sem "hodil". Cesta k objevu, kterej tady chci prezentovat je vlastně důkazem, že všechno zlý je pro něco dobrý, protože ke komiksu mně po mnoha letech dohnal nedostatek času, kterej mně poslední dobou stíhá...

Právě díky tomu, že jsem poslední dobou neměl moc času na regulerní čtení, zavítal jsem zase po čase v dětským oddělení do regálu s komiksama, abych se začetl do příběhů svých oblíbených hrdinů z mládí Asterixe a Obelixe. Musim říct, že i po letech má tento komiks pořád něco do sebe a už tenhle objev by stál za zveřejnění - koneckonců, proč si nepřiznat, že dětskej svět má co nabídnout i nám "dospělým"! Nicméně ten opravdovej šok jsem zažil až poté, co jsem po dočtení kompletního Asterixe pátral v regálu po nějakým dalším komiksovým čtění...

Pominu-li fakt, že jsou tyto regály bohatší o spoustu příběhů různejch americkejch superhrdinů, tím největším překvapením pro mne bylo zjištění, jak daleko se komiks za těch několik let dostal a jaký rozsah dnešní komiksová tvorba má. Komiks už totiž dávno není jen dětským žánrem popisující příběhy superhrdinů, ale jeho záběr je daleko širší... Z posledních let jsem věděl pouze o Zeleným Raoulovi a několika podobnejch politickech komiksech, ale nikdy by mně nenapadlo, že si budu moct kdy přečíst komiksovej cestopis z cesty po Číny, komiksově zpracovanou historii lidstava, nebo stejně zpracovanou reportáž o blízkovýchodní problematice a konfliktů mezi Izraelem a Palestinou tvořenou komiksově ztvárněnými výpověďmi místních lidí a obětí událostí první intifády!!!

A proto vás lidi doporučuju - až půjdete příště do knihovny nebo do knihkupectví mrkněte i na komiksy - třeba tam najdete taky něco pozoruhodného... :)))


2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Pěknej komiks je i Mistr a Markétka, Kafkova Proměna, učebnice sociologie, v Japonsku vydali předloni i Marxův Kapitál....

hrábě Šámonoff řekl(a)...

Ad Joe Sacco:
Je výbornej! Palestina zrovna patří mezi ty slabší, ale rozhodně doporučuju knihu Bezpečná zóna Goražde, která naprosto obrátila moje vnímání balkánského konfliktu.
Ad komiks:
Jinak co se týče komiksů, u nás probíhá tak trochu obrácenej vývoj než v USA (což je pravlast komiksu). V USA frčí klasika ze stáje DC/Marvel a právě komiksy typu DMZ (o fiktivní občanské válce v USA), repliky literárních děl (Krakatit od Čapka) nebo jen historické exkurzy (Lajka) jdou naopak na dračku v Evropě. Tak trochu je to daný přirozeným odporem k "americkým" hrdinům, ale zkuste si přečíst třeba Batman: Smrt v rodině. To určitě není pro děti a rozhodně tam není amerikanismus.
Ad Asterix:
Asterix je/byl fajn. Moc rád vzpomínám na animáky, který dávaly na ČT1/2. Kvalita komixu ale upadla od tý doby co (budiž mu země lehká) René Goscinzy nepíše příběhy. Už je to prostě takový nemastný neslaný bych řek