pátek, března 06, 2009

Ještě jednou o češtině...

Teda to je ale tejden - normálně člověk o češtinu nezavadí a teď hned dvakrát... No tentokrát to bude řekněme polovážné :)

Tentokrát mne upoutal příspěvek odvysílaný vždy akčními Televizními novinami, na které jsem se před nedávnem začal zase koukat, abych věděl koho zase kde okradli, zabili, které zvířátko se podařilo uměle odchovat a když to vydržim, tak i kdo je borec na konec :)))

Přiznám se, že při sledování tohoto příspěvku jsem si říkal, jestli už náhodou nejni 1. duben a nejedná se o aprílové vysílání. Na naše obrazovky totiž zase jednou vstoupil feminismus ...

To, co v 19. století začaly sufražetky, se v průběhu 20. století rozvinulo v masové hnutí, které skončilo vznikem problému nazvaného GENDER. Avšak zatímco sufražetky bojovali za základní občanská práva, která jim tehdy byla upírána, feministky vyzbrojeni štítem s erbem Gender chtějí víc... Chtějí rovnoprávnost ve všem a za každou cenu. Už teď jsem si předpokládám vysloužil nálepku antifeminista a já se tomu nebráním...

Jsem pro rovnoprávnost na základě různých kritérií, ale ne pohlaví! Bohužel je to dnes také politikum, a tak se tu a tam (většinou kolem voleb) objevuje populistická snaha o vyváženost kandidátních listin aplikací pozitivní diskriminace a tzv. principu zipu (viz. současná "kandidátka" Strany zelených).

To ale není všechno - naposledy o sobě daly vědět právě již v zmiňovaném televizním příspěvku... Tentokrát se tyto ženy činu zaměřily na naší mateřštinu a snaží se jí taktéž zrovnoprávnit jejím obohacením o ženské varianty některých generických maskulin... Tak např. ženská varianta hosta by měla být hostka, génia - génijka atd. Úsměvné? Možná ano, kdyby to doktorka Valdrová nemyslela vážně. Navíc jsem se, jsa poučen od minula, opravdu snažil do prolematiky proniknout a zjistil jsem, že existují např. příručka genderově citlivého vedení školy, různé příručky pro správné (genderově správné) používání jazyka, analýza, různé genderové agentury, o.p. sky, a dokonce možnost studovat tuto problematiku na VŠ.

Tak např. na FSS MU si můžete vybrat z následujících předmětů:

Sociologické teorie genderu

Historie ženského hnutí a feminismu

Gender a právo v ČR a EU

Genderová struktura společnosti

Metody prosazování genderové rovnosti+praxe

Metodologie výzkumu genderové problematiky

Gender v terénu: metody kvalitativního výzkumu

Gender a věda

Gender v etnografii

Gender ve válce: kultura násilí a konfliktu

Násilí na ženách

Gender v literatuře

Kritická mužská studia

Queer studies

Feministické hnutí v současných společnostech

Gender a média

Genderová socializace

Filosofické teorie genderu

Feminismus v domácím a mezinárodním kontextu

Trest a uvěznění: genderová perspektiva

Gender a náboženství

Český film z aspektu gender a feministické teorie

Trochu mi to připomíná scénu z Forresta Gumpa, kde Forrestův kámoš Bubba líčí Forrestovi všemožné způsoby úpravy krevet - bohužel tohle už mi tak vtipný nepřijde... Co se mě týče, tak přesně tohle ze mne udělalo antifeministu...

2 komentáře:

TG řekl(a)...

Ale ale, to snad ne! Všechna hnutí, názory, organizace mají své extremní frakce, ale neodsuzujme proto hned celky, že? :-) Valdrovou znám, učí na naší škole, je to magor. Ale gender NEROVNÁ SE feminismus, proboha! Jsou to dva historicky odlišné pojmy, které bych nezaměňovala, nebo tu budeš mít komentářů dva tucty. :-)

M. Z. řekl(a)...

Díky za komentář :) Já nikdy netvrdil, že je to totéž, ale že feministky berou gender jako štít (a zbraň).Ať tak či onak obojí je zralý na to, aby to někdo zakázal :)